Visita de la junta a Occitània (trobada amb AMROC – Amics dels Museus de la Regió d’Occitània -)

Aquest cap de setmana hem fet un recorregut per Toulouse i les terres del Tarn, realitzant activitats amb els Amics dels Museus de la zona i visitant alguns museus i institucions ben interessants.

El divendres al matí, amb Michel Roudet, de l’AMROC, vam visitar l’Ostal d’Occitània, l’edifici on es van celebrar per primer cop els primers Jocs Florals en llengua occitana el 1323, i ara convertit en un hotel, l’hotel Assézat, i després vam dinar plegats a Chez Carmen amb representants de diferents associacions d’Amics de la zona, entre les que hi havia Maribel Auger, presidenta dels Amics dels Museus de Castres i Jaurés.

Teníem concertada una visita guiada per veure l’exposició Picasso i l’exil als Abattoirs de Toulouse, un document gràfic de primera magnitud i de terrible actualitat, que va més enllà de l’obra de l’artista internacional  pels plantejaments de les obres exposades.

A la tarda, a Lavour, vam visitar l’exposició “Regards de Femmes”, una reivindicació de les dones artistes de la zona,  on hi ha també la seu dels Amics dels Museu. Les persones de la junta ens van ensenyar totes les dependències i l’arxiu, impressionant,  i ens van obsequiar amb un deliciós refrigeri.

L’endemà al matí vam visitar el Musée des Beaux Arts  de Gaillac, on ens esperava el director-conservador, senyor Bertrand de Martin de Viviers,  per conèixer l’interessant exposició temporal “Mingia”, del reconegut artista xinès Xiong Liang. Gaillac és una població amb disset mil habitants que té tres museus. Aquí vam descobrir un escultor, Jean-Jules Pendariès, que ens va fer pensar en Miquel Blay.

De camí cap a Castres ens vam aturar al poblet de Lautrec, feu de la família del famós pintor de la zona, amb una plaça antiga i uns carrerons de l’època medieval on s’hi troben alguns establiments amb productes de coucagne.

Al museu Goya de Castres teníem cita amb l’eminent conservador Jean-Louis Augié, per fer un recorregut per les sales i admirar les obres de Pacheco, artista del qual n’és un expert, i també  altres pbres interessants. Està considerat com un museu de col·lecció d’art hispànic, únic a França, amb uns retrats de Goya remarcables.

Vam finalitzar la nostra visita al Musée Saint Raymond de Toulouse, per transportar-nos  en el passat grecoromà d’aquesta àrea de l’antiga província Narbonnensis, d’una forma molt visual i pedagògica.

Per acomiadar-nos no podia mancar l’entrada a la Basilique de Saint-Sernin, edificada amb la típica rajola vermella, patrimoni de la Unesco,  emblema i icona de la ciutat, i meravellar-nos sense límit en el seu esplendorós interior.

Volem agrair l’acolliment i l’atenció que ens dispensà en tot moment Michel Roudet, la seva associació i totes les persones de les altres associacions i responsables dels museus que vam contactar.